Heb je je ooit afgevraagd of mythische dieren echt bestaan? In deze les verkennen we de intrigerende wereld van zowel mythische als echte dieren. We nemen de leerlingen mee op een reis door de tijd waarin we de mysteries van wezens zoals de cycloop, de griffioen en de eenhoorn ontrafelen. Deze dieren zijn bekend uit oude legendes, vage foto’s en onduidelijke video-opnames. Beroemde ontdekkingsreizigers, waaronder Marco Polo, hebben avontuurlijke expedities ondernomen om deze mysterieuze wezens te onderzoeken.
Wat bijzonder is, is dat sommige dieren die vroeger als mythisch werden beschouwd, tegenwoordig erkend zijn als werkelijk bestaand. Neem bijvoorbeeld de reuzeninktvis of de coelacanth – ooit legendes, nu onderdeel van onze erkende fauna. En toch zijn er dieren waarover we ons nog steeds afvragen: bestaan die nu echt of niet?
Deze les biedt niet alleen nieuwe inzichten in hoe we de wereld om ons heen waarnemen, maar ook in hoe de wetenschap zich heeft ontwikkeld. Vroeger leunden onderzoekers op onvolledige verhalen, tekeningen en vreemde sporen. Dankzij technologische vooruitgang heeft de wetenschap echter enorme vooruitgang geboekt. Mythische dieren blijven onze fantasie prikkelen, terwijl de echte dieren steeds toegankelijker worden voor ons allemaal.
Deze ontdekkingsreis verrijkt de kennis en biedt een dieper begrip van zowel de mythische verhalen die culturen wereldwijd hebben gevormd als de wetenschappelijke methoden die onze kijk op de natuur hebben veranderd.
Alles wat je moet weten:
- Voor: Groep 7-8 en 1e en 2e klas
- Duur: 90 minuten
- Aantal leerlingen: maximaal 2 klassen per programma
- Vanuit school: één ouder/begeleider per vijf leerlingen
- Hoofddoel: Oriëntatie op de wereld en jezelf, kunst oriëntatie
- Aansluiting kerndoel:
- 40) De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
41) De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
55) de leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
56) de leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.