
Educatie
Educatie
Verstopt door het museum zijn allemaal gewone, maar bijzondere bosdieren te vinden. Gewapend met een speurtochtkaart zoeken de leerlingen de bosdieren door het hele museum. Is het gelukt om ze allemaal te vinden? Dan gaan de leerlingen aan de slag met een ‘sporendomino’ waarbij ze de dieren die ze gevonden hebben plaatsen bij de juiste sporen.
Als extraatje ervaren de leerlingen ook nog welke speciale overlevingstrucjes deze dieren hebben om in het bos te overleven. Waarom klimt een eekhoorn eigenlijk met zijn kop naar beneden uit een boom? En wat doet een das met zijn lange nagels? Dit programma is gebaseerd op het landschap Noordoost-Twente.
Voor: Groep 3-4 |
Duur: 90 minuten |
Aantal leerlingen: maximaal 2 klassen per programma |
Vanuit school: één ouder/begeleider per vijf leerlingen |
Zalen in dit programma: alle zalen |
Hoofddoel: onderzoekend |
Aansluiting kerndoel: 40) De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving. 41) De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen. 47) De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. |
Ooit lang geleden leefden er mammoeten in Nederland, maar Nederland heeft ook onder water gelegen en het was hier zelfs een periode lang tropisch warm! Van het vasthouden van een mammoetslagtand tot het maken van een fossiele afdruk in klei en het zoeken naar echte dino-eieren, ervaar hoe het is om een paleontoloog te zijn! Bij de Stegosaurus kunnen de leerlingen ook proberen te lopen als een echte dino.
Voor: Groep 3-4 |
Duur: 90 minuten |
Aantal leerlingen: maximaal 2 klassen per programma |
Vanuit school: één ouder/begeleider per vijf leerlingen |
Zalen in dit programma: Werkkamer van meester Bernink, Oertijdzaal |
Hoofddoel: kennismakend en onderzoekend |
Aansluiting kerndoel: 40) De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving. 47) De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. 49) De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren. 51) De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren. 41) De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen. 47) De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. |